Matias Riikoselle Kalevi Jäntin palkinto

Matias Riikonen palkittiin tänään vuoden 2017 Kalevi Jäntin kirjallisuuspalkinnolla romaanistaan Suuri fuuga ja siihen liittyvästä proosavihkosta Kiertorata (Aula & Co).

Raadin mukaan ”Suuri fuuga -romaania kannattaa suurisuuntainen muotoajatus: Beethovenin Grosse Fugen kielellistäminen. Neljän merkillisen kertojahahmon polyfonia kuljettaa lukijan maailmanlopun Ruovedelle, jonka synkissä maisemissa häilyvät niin 1700-luvun noitana poltettu tietäjä kuin Runeberg lähteellään. Taustalla jyskyttää Titanic-renkutus; loppu on lähellä, sillä ’eläminen on käynyt mahdottomaksi, koska ei ole enää ketään, joka osaisi elää’.

Teoksen filosofinen viitekehys vie syvälle elämän fysiologiseen ja teknologiseen perustaan, mutta romaanin traagisia henkilöitä yhdistää liikuttava yhteyden kaipuu. ”- – Että meillä olisi täällä murheemme mutta myös toisemme, että olisimme yhdessä näillä lauteilla ja joku meistä heittäisi löylyä, me voimme kuvitella sen, ja kuvitelma tästä illasta on tämä ilta.”

Suuri fuuga asettaa hengästyttäviä kysymyksiä, avaa huimia näköaloja ja päättyy liekehtivään apokalyptiseen näkyyn. Romaani on haastava ja raivostuttava, työläs ja ihmeellinen.

Suuren fuugan rinnalle Riikonen on kirjoittanut pienen fuugan, Kiertorata-nimisen tarinan, kahden junasiivoojan hengästyttävän kilpadialogin, joka edelleen syventää kiinnostavasti tekijän muotoajattelua.

Muut palkitut ovat Olavi Koistinen novellikokoelmasta Mies joka laski miljardiin sekä Maria Matinmikko runokokoelmastaan Värit.

SOY:n pääjohtaja, professori Jalmari Jäntti ja rouva Hildur Jäntti perustivat vuonna 1942 säätiön nuorena kuolleen poikansa muistoksi. Kalevi Jäntin säätiön tarkoituksena on suomalaisen kaunokirjallisuuden edistäminen. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan vuosittain nuorille kirjailijoille myönnettävillä Kalevi Jäntin palkinnoilla. Palkinnon on nyt saanut 117 kirjailijaa. Viime vuonna palkittiin Johannes Ekholm, Aura Nurmi ja Soili Pohjalainen. Säätiön palkintolautakunnan puheenjohtaja on kanslianeuvos Satu Jäntti-Alanko ja jäsenet VTT Anna Alanko, kriitikko Mervi Kantokorpi, professori Jyrki Nummi, kustantaja, fil. tri h.c. Touko Siltala ja runoilija, taiteilijaprofessori Saila Susiluoto.

Aula & Co onnittelee lämpimästi Matias Riikosta sekä muita voittajia!